ΠΑΡΑΠΕΝΤΕ


 

Το αλεξίπτωτο πλαγιάς (παραπέντε) ξεκίνησε στην Πάτρα νωρίς τη δεκαετία του 1990. Έκτοτε, η Πάτρα αποτελεί μία από τις πλέον πολυσύχναστες περιοχές αλεξιπτώτου πλαγιάς στην Ελλάδα.

Ομπλός
(38°10'45'' Β, 21°46'01'' Α)

Η πλησιέστερη και η πιό εύκολα προσβάσιμη  απογείωση αλεξιπτώτου πλαγιάς είναι ο Ομπλός, ένα μικρό βουνό 800 μέτρων, στα νοτιοανατολικά προάστεια της Πάτρας. Η προσέγγιση γίνεται από την κλασσική οινοποιία Αχάϊα Κλάους, με κατεύθυνση προς τη Μονή Ομπλού. Η απογείωση του Ομπλού βρίσκεται στα 720 μέτρα με προσανατολισμό δυτικό, χωρητικότητα πμεγαλύτερη από δύο ρέμματα και με ασφαλή κλίση (2:1).

Η προσγείωση βρίσκεται στους πρόποδες του βουνού, είναι ευρύχωρη, χρειάζεται όμως κάποια προσοχή λόγω της ελαφριάς κλίσης και της τοπογραφίας, που ενίοτε συνδράμουν στην παρουσία ανοδικού στρώματος αέρα.

Ο καιρός στον Ομπλό και την ευρύτερη περιοχή

Οι καιρικές συνθήκες της περιοχής επιτρέπουν πτήσεις τις περισσότερες μέρες της Άνοιξης, του Καλοκαιριού και του Φθινοπώρου. Η περιοχή του Ομπλού δεν φημίζεται για τις επικές της πτήσεις, φημίζεται όμως για την διαθεσιμότητά της τις περισσότερες ημέρες του χρόνου, κυρίως λόγω της θαλάσσιας αύρας που είναι το κυρίαρχο μικρο-μετεωρολογικό φαινόμενο της περιοχής. Συγκεκριμένα, τους μήνες Νοέμβριο, Δεκέμβριο και Ιανουάριο, τις ημέρες με ηλιοφάνεια επικρατεί ευστάθεια. Εν τούτοις, την Άνοιξη και το Φθινόπωρο είναι συχνά επιτεύξιμες πτήσεις με αξιόλογα ύψη.

Επικές πτήσεις είναι δυνατόν να γίνουν με Β-ΒΑ γενικούς ανέμους, μέτριας έντασης, οι οποίοι πνέοντας κατά μήκος της ακτογραμμής εμποδίζουν την ανάπτυξη και την κυκλοφορία της θαλάσσιας αύρας, επιτρέποντας έτσι στην γειτονική ηπειρωτική χώρα να αναπτύξει το μικρό της τοπικό χαμηλό. Με τέτοιες συνθήκες η ανάπτυξη θερμικών είναι απρόσκοπτη, με ασθενείς αναστροφές και υψηλές βάσεις νεφών, λόγω της ξηρής ΒΑ αέριας μάζας.

Το ρεκόρ αποκτημένου ύψους είναι πάνω από 3.000 μέτρα σε συνθήκες Ψυχρής Λίμνης, στη μέση ατμόσφαιρα.

Τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν η ηλιακή ακτινοβολία είναι δυνατή και η αέρια μάζα ευσταθής λόγω υψηλών πιέσεων, υπάρχουν ισχυρές αναστροφές, κυρίως πάνω από τις κορυφές των λόφων και των βουνών, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αναταράξεις τις πιο θερμές ώρες της ημέρας. Ίσως οι απογευματινές πτήσεις να είναι πιο διασκεδαστικές, κυρίως για τους λιγότερο έμπειρους. 

Σε περίπτωση που ο πιλότος ενδιαφερθεί για περιήγηση στην ευρύτερη περιοχή, οι δυνητικές περιπτώσεις είναι δύο: μία προς Βορά και μία προς Νότο. Η βορεινή περιήγηση είναι η κοντινότερη και η ευκολότερη, αποτελεί δε μια απλή μετάβαση στον Τρανό Βράχο, περίπου 4 χιλιόμετρα ΒΑ της απογείωσης του Ομπλού, σε ύψος περίπου 750 μέτρων. Ο εν λόγω βράχος, είναι μια πηγή ανοδικού αέρα καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκεια της ημέρας, ενίοτε δριμύς τις ζεστές ημέρες. Με βάση τον βράχο μπορεί κανείς να πάρει ύψος και, είτε να κάνει μια βόλτα πιο βόρεια στους πλησιέστερους λόφους, είτε να δοκιμάσει να τρυπήσει την αναστροφή και να κολλήσει στις πλαγιές του προσκείμενου Παναχαϊκού (1.921 μέτρα υψόμετρο), όπου με σχετική ευκολία μπορεί να κυκλώσει προς τα 2.000 μέτρα και πάνω.

Η νότια περιήγηση περιλαμβάνει πτήση στους χαμηλούς λόφους, νότια του Ομπλού, μέχρι την άκρη τους στο χωριό Χαλανδρίτσα. Από εκεί, με μια μετάβαση συνήθως στείρα από ανοδικά ρεύματα και μέσα από κάμπο περίπου 10 χιλιομέτρων, φτάνει κανείς στις βόρειες παρυφές του βουνού Ερύμανθος. Ο Ερύμανθος είναι ένα επίμηκες βουνό με πολλές κορυφές, η υψηλότερη των οποίων φθάνει τα 2.220 μέτρα. Από εκεί, μια επιλογή είναι να πετάξει κατά μήκος του βουνού μέχρι το χωριό Σκιαδάς γύρω στα 25 χιλιόμετρα, δίπλα σε ψηλές κορυφές και αλπικό τοπίο. Άλλη επιλογή είναι να στραφεί ανατολικά προς τα Καλάβρυτα και τον Χελμό, σε μια πτήση η οποία είναι σαφώς πιο απαιτητική αλλά και πιο προσοδοφόρα.

Υπ’ όψιν ότι το τοπικό ρεκόρ είναι 173 χιλιόμετρα, με απογείωση από το Παναχαϊκό και προσγείωση στο Γύθειο, μια πτήση που έκανε ο Ντομένικο Πίτσι το 2012.

 

Απογειώσεις Ερυμάνθου

Οι τρεις απογειώσεις του Ερύμανθου βρίσκονται στο Βόρειο άκρο, στο Μέσο και στο Νότιο άκρο της έκτασής του. Τα χαρακτηριστικά του Ερύμανθου είναι αυτά των τυπικών + 2.000 μέτρων βουνών. Είναι ένα μέρος αρκετά ασφαλές, με μεγάλο κάμπο μπροστά από το βουνό και  αρκετές προσγειώσεις στον προσκείμενο κάμπο. Η βάση είναι συχνά χαμηλή, κυρίως την Άνοιξη και το Φθινόπωρο, λόγω της γειτνίασης με τη θάλασσα. Τους καλοκαιρινούς όμως μήνες η βάση ανεβαίνει σημαντικά.

Το Καλούσι,  (38°02'26.66" B  21°47'49.53" Α), είναι μια σχετικά χαμηλή απογείωση, γύρω στα 800 μέτρα και ενίοτε χρειάζεται προσπάθεια προκειμένου να αποκολληθεί κανείς από τα χαμηλά και να πιάσει τις υψηλές κορυφές. 

Το Καλέντζι,  (37°56'48.80" B  21°45'56.22" Α),  βρίσκεται σχεδόν στη μέση του όρους, με ύψος περίπου τα 1.150 μέτρα και πλατιά απογείωση καλυμμένη από κοντό χορτάρι, σχεδόν οριζόντια.

Ο Σκιαδάς, (37°53'05.58" B  21°41'08.16" Α), βρίσκεται στο Νότιο άκρο με ύψος περίπου τα 900 μέτρα.

Οι δυνατότητες cross country πτήσεων είναι πολλαπλές προς όλους τους προσανατολισμούς. Δυτικά μέχρι το βουνό Σκόλις (βλέπε Σαντομέρι παρακάτω), βόρεια προς το Παναχαϊκό, νότια προς τους χαμηλότερους λόφους της Ηλείας ενώ ανατολικά αναπτύσσονται οι πτήσεις με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, προς τα Καλάβρυτα και τον Χελμό, το Μαίναλο, τον Πάρνωνα, κλπ.

 

Σαντομέρι
(37°59'22.77" B 21°34'38.23" Α)

Το Σαντομέρι είναι ένα χωριό που βρίσκεται περίπου 40 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Πάτρας, στους δυτικούς πρόποδες του βουνού Σκόλις ύψους περίπου 1.000 μέτρων. Το βουνό έχει προσανατολισμό από βορρά πρός νότο και εκτείνεται περίπου σε μήκος 10 χιλιομέτρων. Και εδώ υπάρχουν ασφαλείς προσγειώσεις στον προσκείμενο κάμπο δυτικά του χωριού. Η θαλάσσια αύρα συνήθως κυριαρχεί και εδώ, εξασφαλίζοντας πτήσεις με σχετική ευκολία κατά μήκος του βουνού και περιορίζοντας την ανάπτυξη θερμικών ρευμάτων πάνω από την κορυφή. Σε ημέρες καλής αστάθειας, μεγάλα ύψη είναι πιθανά όπως και ευκαιρίες για μεγάλες αποστάσεις από το Σαντομέρι.

Για τον υπομονετικό πιλότο που θα παραμείνει στον αέρα ως το σούρουπο, ο κάμπος ανάμεσα στον Σκόλι και τους απέναντι λόφους δημιουργεί σύγκλιση magic lift, ένα ρομαντικό φινάλε μετά από δυναμική πτήση στις θερμές ώρες της ημέρας.

Ο φιλόδοξος πιλότος μπορεί να μαζέψει ύψος και να επιχειρήσει μετάβαση ανατολικά, πάνω από τον κάμπο με τους χαμηλούς λόφους, περίπου 18 χιλιόμετρα, φθάνοντας στον Ερύμανθο από όπου οι επιλογές του για XC αυξάνονται.

 

Καλάβρυτα Βελιά
(38°00'34.54" B  22°07'21.29" Α)

Η Βελιά είναι ένα βουνό ύψους 1.500 μέτρων (με αρκετές κεραίες κινητής τηλεφωνίας), ανατολικά της πόλης των Καλαβρύτων. Οι συνθήκες τις περιοχής μπορούν να χαρακτηριστούν αλπικές, δεδομένου των υψηλών βουνών στην ευρύτερη περιοχή. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι η περιοχή βρίσκεται στο κέντρο μιας χερσονήσου, επηρεάζεται από θαλάσσιες αύρες σχεδόν από όλα τα σημεία του ορίζοντα, ανάλογα με την αστάθεια της ατμόσφαιρας, την εποχή του χρόνου, τις αναστροφές, την κατεύθυνση και την ένταση του γενικού ανέμου, κλπ. Σημεία δε, αξιόλογων συγκλίσεων δεν είναι καθόλου σπάνια στην περιοχή.

Υπάρχουν επίσης απογειώσεις από τις πλαγιές του χιονοδρομικού κέντρου Χελμού.

Η προσέγγιση στην απογείωση της Βελιάς γίνεται από την επαρχιακή οδό Καλαβρύτων - Χιονοδρομικού - Κλειτορίας.

Για περισσότερες πληροφορίες

Για περισσότερες πληροφορίες στον ιστότοπο www.sky.gr και

Βασίλης Μάντζος:
κινητό: +30 693 275.1232,
email: basman_@otenet.gr

Τιμές ενοικίασης & τρόποι καρατήσεων